Uppdatering: Tack för besöket. Sedan mars 2017 har jag avvecklat firman då jag inte längre har tid till följd av heltidsarbete.
Insert Africa – utvecklingsprojekt i Tanzania

Insert Africa är ett projekt i socialt entreprenörskap, drivet av studenterna på Mastersutbildningen GIBBS (Göteborg International Bioscience Business School). GIBBS är ett samarbete mellan Chalmers School of Entrepreneurship och Sahlgrenska Academy. Insert Africa har tidigare år skett i samarbete med samhällen i Uganda, men är i år ett workshop-baserat projekt i Mburahati, Tanzania. Studenterna ville därför ha en ny hemsida för att visa att projektet gått in i en ny fas, samt med fräschare layout kunna locka sponsorer och samarbetspartners.

Hemsidan fick en ung, tilltalade layout och gjordes gratis åt studenterna, som ett bidrag till deras projekt. Den skulle vara enkel att redigera och lätt att lära sig, då projektet passeras vidare till kommande klasser varje år.

[Uppdatering: Efter att projektet avslutats har domänen stängts]

helenutbildar.se – vidareutbildning för lärare inom svenska som andraspråk
Skärmdump från helenutbildar.se

Helen Törnqvist arbetar som konsult med vidareutbildning av lärare med svenska som andraspråk. För att enkelt kunna uppdatera en hemsida och lägga in extra funktionalitet önskade hon en hemsida med ett enkelt CMS. Därför kändes WordPress som ett utmärkt val. Designen på sidan skulle gärna likna hennes tidigare med hemsida och därför användes samma typ av typsnitt och samma färgtema – för att kunna användas med hennes tidigare grafiska profil. Däremot gavs sidan ett extra djup med hjälp av en ordfläta i bakgrunden och tydligare användning av bilderna i sidohuvudet.

Svensk Inköpspartner
Skärmdump från SvenskInkopspartner.se

Svensk Inköpspartner är ett företag som hjälper sina kunder med att skära ner kostnader. För att enkelt få ett intryck av vad de kan erbjuda sina kunder ville de ha ett formulär på startsidan, för att visa hur mycket de kan tänkas spara genom att anlita dem. Detta formulär är skapat med hjälp av HTML5.

Vidare framfördes önskemål om en enkel design med en brun/beige nyans. På sidan finns möjlighet att använda teman för att få olika inramningar kring texter på ett enkelt men stilfullt sätt.

TidningenVERTO.se – en grön, liberal nättidning
Design och utformning av TidningenVERTO.se

TidningenVERTO.se är en grön, liberal nättidning och medlemstidning för Centerpartiets Ungdomsförbund. Tidningen gavs tidigare ut i tryckt form men för att vara mer miljövänliga, effektiva och nå fler ville man övergå till en helt internetbaserad tidning. Från slutet av augusti 2011 har nu tidningen funnits på adressen tidningenverto.se.

Designen är ganska enkel och standarden följer främst HTML5 och CSS3. Detta gör också att det finns en del effekter på sidan för att göra den något mer dynamisk och utnyttja ytor mer effektivt. Systemet är baserat på WordPress. Färgval kan framöver komma att variera med olika temakampanjer. Ursprungsvalet är dock ganska ljusgrönt med mycket svarta inslag för att skapa kontraster och på så vis skapa en mer behaglig upplevelse för läsaren. Detta markerar tydligt artiklar och avskiljer olika partier på sidan.

Magnus Andersson, Kommunalråd i Solna
Blogg och layout åt Magnus Andersson

Från valet 2010 är Magnus Andersson kommunalråd i Solna. Då han samtidigt slutade som ordförande för CUF ville han också uppdatera sin blogg. Eftersom Magnus ville att bloggen skulle ge ett seriösare intryck och vara mer nyhetslik valdes ett mer avancerat CMS-verktyg än hans tidigare Blogger-blogg. Valet blev WordPress och därför fick också bloggen migrera från Blogger till WordPress.

Det nya temat visas här till vänster och består av tre kolumner. På startsidan visas flertalet poster kategorivis i mindre block och de fyra senaste inläggen presenteras i en mindre grupp i toppen. I kolumnerna till höger finns nyhetsflöden från stockholmsregionen, sociala medier och andra mer interaktiva flöden.

Chalmers Studentkår – Valbilaga till kårfullmäktigevalet

Inför kårfullmäktigevalet på Chalmers Studentkår tas det varje år fram en valbilaga där alla kandidater presenteras, en på svenska och en på engelska. Då kandideringstiden är väldigt nära tiden för tryckning krävdes det att information koordinerades rätt och att den färdigställdes fort.

Bilagan hade en enkel och tydlig design för att förenkla när teknologerna skulle gå till val. Personporträtten tilläts ta stor plats för att göra en annars svårläst bilaga mer lättillgänglig och tilltalande. Några av de dryga 60 sidorna går att se här till vänster.

Annika Qarlsson – Riksdagsledamot
Bloggtema för Annika Qarlsson, Riksdagsledamot

Annika Qarlsson har varit riksdagsledamot sedan 2002 och är även ordförande för Centerkvinnorna. 2007 hjälpte jag Annika med henne blogg och 2010 var det dags att ge den ytterligare ett lyft. Denna gång har den anpassats mer till Centerkvinnornas layout och gjorts mer stilren än den tidigare mallen.

I arbetet uppdaterades också CMS-systemet. Resultatet kan ni se till vänster eller klicka på länken ovan.

Anna Sandström

Anna Sandström, ordförande för Centerstudenter, ville under sommaren 2010 ha en personligare header på sin hemsida. Till vänster kan ni se ett gott resultat av ett enkelt arbete. Först presenteras headern, följt av hela sidan för att se den i sin rätta miljö.

Marie Wickberg – Valmaterial

Inför riksdagsvalet 2010 behövde Marie valmaterial. För hennes kampanj producerades allt från foldrar till affischer och flygblad, och layouten var både stilren och uttrycksfull.

Färgskalan som valdes var ljus och vårlig, och framhävde porträttbilderna. Marie gjorde även praktik på vanliga ungdomsarbetsplatser, och för detta producerades affischer som anspelades på den kända ” We Can Do It”- planschen.

Carlos Andersson – Kommunfullmäktigekandidat, Göteborg
carlosandersson.se

Carlos Andersson kandiderade i valet 2010 till kommunfullmäktige i Götebors Stad. För att nå ut till väljare ville han använda sig av en kampanj inspirerad från amerikanska valrörelser och vände sig till mig för utveckling av en hemsida. Sidan bygger på CMS-verktyget Joomla och har ett antal olika widgets för bland annat kalender och facebook-page.

Designen är grön och ren då Carlos viktigaste hjärtefråga är miljö och ett hållbart samhälle. För att enkelt nå ut till olika målgrupper så gjordes ett flertal olika målgruppssidor som länkas till direkt från startsidan via större ikoner.